Seneste opdatering 23. July, 2016 22:22
Jeg vil indlede min brokafdeling med et emne som mange snakker ekstremt negativt om for øjeblikket. Det møjsømmelige Rejsekort.
Lad mig først pointere at jeg er klar over at jeg muligvis lyder som noget af en kælling her, og overfor supporten, så jeg påpeger at jeg til hverdag dog er ganske flink. 😉
Efter en stærk, men kort interesse for Rejsekortet og ideen bag for mange år siden, da de første standere i København dukkede op, havde jeg en del år hvor jeg ikke brugte offentligt transportmiddel ret meget – og dermed faldt interessen drastisk. Siden da er der dukket små brokhistorier op rundt omkring, og til tider direkte skrækhistorier hvor man lynhurtigt ser det fordækte i at vi stoler for meget digital data og teknologi generelt.
Jeg er så for øjeblikket på arbejdsprøvning inde i Høreklinikken på Roskilde Sygehus, hvilket får mig ud af fjerene og ud af døren på ugens fem hverdage. Mere om dette hvis i som læsere vil høre mere, giv lyd fra jer i kommentarene. Det fik mig til at reevaluere om jeg skulle skaffe mig et rejsekort – og efter at have set (omend forbløffende få!) bruge et Rejsekort, tænkte jeg at det lige så godt kunne afprøves nu som senere. Truslen om det gængse klippekort skulle udfases var også en stor del af beslutningen – jeg mener dog at jeg faktisk først fik bestilt mit Rejsekort EFTER at presset fra forbrugerne fik tvunget politikerne til at beholde klippekortet på gaden, i hvert fald for en tid.
Melder du ikke at du er stået af bussen/toget 3 gange, bliver du udelukket fra brugen af kortet i et år. Inkl. de fejl der bliver begået fra Rejsekortets side af.
Jeg satte mig foran computeren, parat med både telefon (i tilfælde af noget SMS bekræftelse el. lign. skulle dukke op), mit NemID nøglekort og Dankort. Siden er pæn og godt bygget op (omend måden at komme ind på selvbetjening virkede underlig), og registrerings formularen virkede fint formuleret og let overskuelig – jeg fik endda muligheden for at bestille med billede, og om kortet skulle have automatisk tank-op.
Jeg valgte begge disse dele, men var irriteret over at deres retningslinier for billeder bare var et link til pasbillede kravene på politiets hjemmeside. Der er ingen grund til at have SÅ høje krav på et Rejsekort der bare skal scannes – og da slet ikke når man helt kan fravælge at have et billede på.
11. Juli – Rejsekort bestilt
Nu var det ellers bare om at vente – og det fik jeg ellers lov til skal jeg sige jer. Jeg loggede ind og tjekkede selvbetjening for at se om alt gik vel, og det gjorde det tilsyneladende. Selvbetjenings siden sagde frisk og frejdigt at kortet var afsendt d. 12. Juli.
20. Juli – Efterspørgsel via formular
Jeg lader supporten vide, via formularen, at jeg ikke har modtaget mit Rejsekort. Jeg får prompte og kækt et autosvar retur, der fortæller mig at der går 2 til 3 uger før de svarer på deres henvendelser.
30. Juli – 1. svar
Jeg får et pænt svar fra en flink supportmedarbejder under navnet Christina N. der beklager jeg ikke har modtaget kortet og hun forklarer jeg via selvbetjening kan spærre mit kort og bestille et nyt. Grundet min skepsis på grund af alle de negative historier fra andre (og at jeg har gået og grumlet over det manglende kort i nogle dage!) fnyser jeg og giver hende et gnavent og meget passivt-agressivt svar, der kort sagt lader hende vide at jeg nu vil overveje om jeg overhovedet vil have deres produkt – og at jeg syntes det er en lidt doven kundeservice jeg får at hun bare beder mig om selv at håndtere det via deres selvbetjening. Jeg rejser til slut spørgsmål om kortet skal aktiveres af mig før det kan tages i brug – i tilfælde af at det skulle blive nuppet i posten.
2. August – 2. svar
Allerede få dage efter får jeg svar fra Christina, der i en rolig tone forklarer at ifølge Rejsekortets kortbestemmelser kan spærring via e-mail ikke lade sig gøre – jeg kan dog ringe til dem, og hun minder mig om at jeg kan gøre det via Selvbetjening. Hun svarer endvidere at kortet er klar til brug når det modtages, altså det skal ikke aktiveres. Hun vedlægger et par “paragraffer” om hvem der hæftes for forbrug , hvilket er kunden.
Som i kan gætte jer til er jeg mere end godt gal i skralden – det er blevet afløst af spydighed, for jeg har nu ikke så sindssyg meget brug for deres kort, og de har endnu ikke set en krone fra mig. Jeg er blevet ligeglad med om jeg får deres produkt, men jeg kender jo lidt til købeloven og forbrugerrettigheder, så jeg bestemmer mig til at smide lidt af min viden blandet med spydighed i hendes retning.
Jeg tror faktisk det er bedst i ser hele min mail:
“Så det vil simpelt sige at hvis nogle skulle nuppe kortet med posten, så er det bare ærgeligt for mig hvis de bruger kortet? Det er bare tabte penge? Tal om et hul i sikkerheden. Fint at i ikke godtager spærring af kort via email – til trods for at det er mere sikkert end over telefonen så længe den email adresse er den der er tilknyttet kortet! Men at i ikke kan svare på hvor filen mit kort bliver af… eller i det mindste lader mig vide at det bliver undersøgt og en klage sendt til post danmark.”
9. August – 3. svar
Jeg får en kort og koncis mail fra Pia C., der siger at jeg endnu ikke har spærret mit Rejsekort, og at hun anbefaler jeg gør dette for at undgå misbrug – og at jeg selv må henvende mig til Post Danmark for at klage over den tabte forsendelse.
Jeg stiller nu spørgsmål til deres interne digitale system, om både hun og jeg nu skal stole blindt på at kortet reelt er blevet sendt, når nu systemet siger sådan, eller kan nogle have klikket, men ikke sendt kortet? Jeg siger i en meget fast tone, at enten dukker kortet op, eller også bliver jeg ikke deres kunde. Og når klippekort engang bliver udfaset vil jeg bruge alternative metoder (sms billet eks.) eller bare køre uden billet, og så betale de bøder jeg nu engang risikere at få. Jeg lader hende vide at jeg vil holde øje med selvbetjening om kortet skulle blive aktivt, og at jeg da regner med at Rejsekortet dækker eventuelle trækninger, der ikke foretages af mig. Hvis det ikke sker, ja så må det jo være den hårde måde via klage til banken for at få mine penge igen – det er jo ikke mig der har godkendt de transaktioner.
14. August – 4. svar
Det fik mig til direkte at grine. Det var reelt bare en kvittering for spærring af mit Rejsekort – så man KAN altså få spærret sit Rejsekort via e-mail? Wow. Det jeg grinte mest af var at kvitteringen sagde at mit Rejsekort blev spærret d. 9. August, og at jeg først fik mailen om det d. 14. August. Dette var afsendt af Christina N. Jeg sendte en spydig mail tilbage hvor jeg kommenterer på de 5 dage det tog dem at sende mig en kvittering på spærringen af kortet, og hvor glad jeg var for at jeg ikke blev tvunget til deres produkt – endnu.
Så som overskriften siger, Rejsekortet forfejlede inden det begyndte – i hvert fald for mig. Har du selv haft problemer med Rejsekortet, så tøv ikke med at give dig til kende i kommentarfeltet – har du skrevet dit eget blogindlæg eller skrevet i et forum, så link til det forneden, så kan det være jeg tilføjer det til listen af links du ser herunder.
Andre rejsekort historier
Berlingske Tidende: Tekniske fejl bringer rejsekortet i strid med loven
Forsinkelsen: Se hvordan rejsekortet bliver hacket
Mich fortæller: Rejsekortet Sucks
Henrik fortæller: Rejsekort historier
Sophie fortæller: Rejsekort… Sur!
Janni fortæller: Fabulous rejsekort ik’ så fabulous mere
Anders fortæller: Rejsekort – Lang vej hjem…
Jeg har en lille forfatter i maven, har en kæmpe interesse for computerspil og et problem med kalorier.
Sep 08, 2015 0
Jul 23, 2016 0
Aug 20, 2013 0
Sep 22, 2013 0
Jan 06, 2014 0
Jan 10, 2014 0
Jul 23, 2016 0
Jul 14, 2016 0
Jul 04, 2016 0
Sep 08, 2015 0
Jun 14, 2014 0
Jul 23, 2016 0
Anmeldelse af Gravity Rush.Jul 14, 2016 0
Til den søde spilletand.Jul 04, 2016 0
Jeg har anmeldt Quantum Break.Sep 08, 2015 0
Langt de fleste af os - især os der bruger nettet på...Jun 14, 2014 0
En tankestrøm om spil-industriens økonomi.